Foredraget bygger på bogen “Design Thinking” som er udgivet på forlaget Grafisk Litteratur.
En introduktion til værktøjer til at tænke ud af boksen. Hvordan får vi idéer? Og ikke mindst hvordan får vi innovative idéer?
Hvad er innovation? Et buzz-word der har ramt Danmark med storm de seneste år. Alle bruger det, og der er meget stor forskel på hvad vi lægger i ordet. Men med udgangspunkt i designerens opfattelse af innovation: Nemlig at skabe noget nyt – noget som ikke er set før, kan vi se på hvordan man får innovative idéer.
Mange tror at de innovative designere er opfindere – den geniale mand der får guddommelig inspiration – vågner om natten råbende “heureka” og fremkommer med geniale nyskabende idéer.
Men virkeligheden er sjældent sådan… Innovative idéer kan tvinges frem! Indenfor design og idégenerering er et af de vigtigste begreber kvantitet frem for kvalitet. Derfor handler det om at få mange idéer. Einstein sagde engang at “Hvis en idé ikke virker absurd, har den ingen fremtid”. Så det handler ikke bare om at få mange idéer, men om at få mange absurde idéer. For i det absurde ligger ofte det unikke, det nyskabende, det vi ikke havde forventet.
Foredraget handler om hvordan man får disse idéer frem.